Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Hulst aan huis. Door middel van een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw MG ZS EV en/of Renault Zoe ZE50 R135. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal lees je extra informatie over geschikte soorten laadpalen, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €960.
- Een privé laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Hulst
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Aiways U5 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Hulst kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Evenzeer is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? In onze keuzehulp delen we aantal belangrijke aandachtspunten ten aanzien van laadpaal laten installeren in Hulst. Zie ook onze informatie over Smart Charging.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Hulst kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Check de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant functioneert met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Hulst. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Daarbovenop is het een strakker geheel en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Hulst.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij tref jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Hulst vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 tot €3025. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens onderscheiden we slimme systemen met toffe features als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Hulst. Laadpaal type Capaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €515- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €660- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €870- €1030
Top systemen
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Hulst wisselen tussen de €400 – €2150. Deze prijs komt tot stand door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €4,25 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek betrouwbare vakmannen uit jouw omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1174 kilometer per maand. Hiermee begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hulst):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €176,10 | €2113,20 |
Elektrisch | €0,041 | €48,13 | €577,61 |
Besparing | €0,1090 | €127,97 | €1535,59 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hulst
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Hulst aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals bereikbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan het gebruiken. Extra achtergrondinfo is beschikbaar gesteld op www.gemeentehulst.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto prive rijden.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Hulst zijn er veel. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven variëren tussen de €0,250 – €0,585 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart treft je de openbare laadstations in Hulst. Vind ook laadmogelijkheden en installateurs in Terneuzen, Sluis, Noord-Beveland, Goes en Borsele.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Verder kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Het aankopen van een laadpaal inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €750 en €2350. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals NLE, Budget energie, Eneco, Engie, Energiedirect en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,245 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,10 p/100 km. Belangrijk: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,15 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Zeeland.
Hoe werkt de installatie?
De expert legt een nieuwe stroomgroep aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Hulst monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Hulst zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €850. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese leveranciers. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Hulst hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Hulst verschaft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook www.gemeentehulst.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente