Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Nieuw Namen aan huis. Dankzij een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw CUPRA el-Born & Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Op deze pagina lees je uitgebreide informatie over populaire laadpunten, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €935.
- Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Nieuw Namen
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV zoals een Aiways U5 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Nieuw Namen kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Hieronder kan je aan de slag met bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Nieuw Namen. Zie ook aanvullende informatie over Laadpaal plaatsen.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Nieuw Namen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Nieuw Namen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Tenslotte is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Overigens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Nieuw Namen.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Nieuw Namen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 – €3400. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Verder zijn er allerlei slimme opladers met extra mogelijkheden als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Nieuw Namen. Soort laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €515- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €830- €950
Top merken
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Zie ook merken als: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nieuw Namen komen uit tussen de €450 en ongeveer €1825. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €4,50 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gast Tarief instellen.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek erkende installatiebedrijven uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1174 km per maand. Op basis daarvan checken we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nieuw Namen):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €164,36 | €1972,32 |
Elektrisch | €0,048 | €56,35 | €676,22 |
Besparing | €0,092 | €108,01 | €1296,10 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hulst
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Nieuw Namen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Meer informatie kun je terugvinden op www.gemeentehulst.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrische auto prive rijden.
Openbare laadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Nieuw Namen vind je op steeds meer plekken. Iedere EV-bezitter kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven liggen tussen de €0,245 tot wel €0,610 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart zie jij alle openbare laadstations in Nieuw Namen. Vergelijk ook laadzuilen en installatiebedrijven in Clinge, Heikant, Kapellebrug, Sint Jansteen en Westdorpe.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €1075 – €2525. De totaalprijs is afhankelijk van het type laadstation (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Essent, Engie en Vattenfall, PowerPeers, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,230 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost je al snel €9,70 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Nieuw Namen plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Nieuw Namen zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten zijn circa €925. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Nieuw Namen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Hulst biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.gemeentehulst.nl.