Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Kaag aan huis. Middels jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW i4 en/of Porsche Taycan Cross Turismo. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Hier bekijk je praktische informatie over betrouwbare soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkoper autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €960.
- Een laadstation op eigen grond heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Kaag
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals een Mercedes EQA kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Kaag kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Overigens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden omtrent laadpaal laten installeren in Kaag. Op deze website lees je ook meer over Laadpassen vergelijken.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Kaag kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tot de parkeerplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal functioneert met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Kaag. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Kaag.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind jij meer informatie over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Kaag vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €600 tot €3450. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens onderscheiden we slimme opladers met leuke mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Kaag. Laadpaal type Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €500- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €500- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €675- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €865- €950
Top merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Kaag wisselen tussen de €330 – €2025. Dit hangt af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,50 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal ervaren leveranciers uit jouw gemeente.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1082 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat je kunt besparen. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kaag):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €162,30 | €1947,60 |
Elektrisch | €0,050 | €54,10 | €649,20 |
Besparing | €0,100 | €108,20 | €1298,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente Kaag en Braassem
Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Kaag aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze overwegen daarbij aspecten zoals vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.kaagenbraassem.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Stekkers.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Kaag vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen schommelen tussen de €0,280 – €0,570 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in Kaag. Doorzoek daarnaast laadstations en verkooppunten in Buitenkaag, Abbenes, Weteringbrug, Leimuiderbrug en Burgerveen.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. je personeel en relaties. Beschik je over een kantoorpand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal bij de woning inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €750 & €2575. De totaalprijs komt tot stand door het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Budget energie, Eneco, Energiedirect, Engie en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,20 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,90 p/100 km. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Kaag zet het als wallbox tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Kaag kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €850. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we met name terug bij de Europese merken. Veel favoriete elektrische auto’s in Kaag kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Kaag en Braassem heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.kaagenbraassem.nl.