Laadpaal Rijpwetering

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een handige laadpaal in Rijpwetering aan huis. Dankzij een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW iX3 of Kia e-Soul 64 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl check je handige informatie over betrouwbare laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €935.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Rijpwetering

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de BMW i4 kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Rijpwetering kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Rijpwetering. Bekijk ook meer info over Goedkoopste elektrische auto.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Rijpwetering kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil werkt met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Rijpwetering. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarnaast ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Rijpwetering.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand tref jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Rijpwetering vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €650 – €3425. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder onderscheiden we slimme wallboxen en palen met extra opties als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Rijpwetering.

Soort laadpaalLaadvermogenLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€540- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€550- €610
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€655- €760
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€875- €950
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Volledig op afstand te beheren.
  8. Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
  9. Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rijpwetering liggen tussen de €360 – €2050. Dit hangt af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €6,75 op maandbasis.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Check goede verkooppunten uit jouw regio.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1097 km per maand. Op basis van dit gemiddelde calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rijpwetering):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,115€126,16€1513,86
Elektrisch rijden€0,043€47,17€566,05
Besparing€0,072€78,98€947,81
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Kaag en Braassem

Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Rijpwetering aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij zaken als zichtbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie is ook te lezen op www.kaagenbraassem.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Zero Emission.

Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Rijpwetering zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten variëren tussen de €0,295 – €0,575 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder treft je de openbare laadstations in Rijpwetering. Vind ook oplaadplekken en aanbieders in Oud Ade, Roelofarendsveen, Warmond, Hoogmade en Kwintsheul.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden rijpwetering-2375

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Heb je een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen en laten installeren varieert kostentechnisch tussen de €825 & €2150. De prijsindicatie wordt bepaald door het soort laadsysteem (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Engie, Energiedirect, NLE, Essent, Eneco en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,70 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost je al snel €10,15 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Zuid-Holland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de stoomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Rijpwetering plaatst het als wallbox aan de muur of hij komt op een aparte paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rijpwetering kan dit uit handen nemen. De totale onkosten zijn zo’n €1100. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel van de bekende elektrische auto’s in Rijpwetering hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Kaag en Braassem heeft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.kaagenbraassem.nl.

Plaats een reactie