Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Roelofarendsveen aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW i4 en/of Jaguar I-Pace EV320. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op deze website vind je uitgebreide informatie over velerlei soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €965.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal leveranciers Roelofarendsveen vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Kaag en Braassem
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Roelofarendsveen
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Polestar 2 kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Roelofarendsveen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? Verderop bieden wij een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Roelofarendsveen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Onderhoud.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Roelofarendsveen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Roelofarendsveen. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Bovendien moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast oogt het netter en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Roelofarendsveen.
Enkele vs dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Roelofarendsveen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €625 tot €3375. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook zijn er allerlei slimme opladers met toffe mogelijkheden als gebarenherkenning die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Roelofarendsveen. Laadpaal type Vermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €550- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €525- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €650- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €825- €1035
Goede systemen
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Roelofarendsveen bedragen tussen de €370 tot €1975. Dit hangt af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €3,00 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek betrouwbare installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand vind je een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1095 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde calculeren we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roelofarendsveen):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €114,98 | €1379,70 |
Elektrisch | €0,041 | €44,90 | €538,74 |
Besparing | €0,064 | €70,08 | €840,96 |
Laadpaal aanvragen gemeente Kaag en Braassem
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Roelofarendsveen aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals zichtbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Meer informatie is te vinden op www.kaagenbraassem.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Informatie over elektrisch rijden.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Roelofarendsveen zijn er veel. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De prijzen variëren tussen de €0,275 tot €0,600 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje doorzoek jij de openbare laadstations in Roelofarendsveen. Op deze site vind je ook oplaadpunten en leveranciers in Warmond, Hoogmade, Kwintsheul, Wateringen en Voorburg.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief de installatieservice kost tussen de €1025 – €2325. De uiteindelijke kostprijs wordt bepaald door het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Essent, NLE, Eneco, Energiedirect en Vandebron, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,30 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Roelofarendsveen plaatst het als wallbox aan de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Roelofarendsveen kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €825. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Roelofarendsveen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Kaag en Braassem heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of deze laadpaal vlakbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.kaagenbraassem.nl.