Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in s-Heerenbroek aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh en/of Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website check je bruikbare informatie over populaire soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Extra goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €935.
- Een laadstation bij de woning verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs s-Heerenbroek vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Kampen
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen s-Heerenbroek
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de BMW i4 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal s-Heerenbroek kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Eveneens is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina check je bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in s-Heerenbroek. Zie ook onze informatie over Elektrisch of benzine.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation s-Heerenbroek kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk goed na over de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in s-Heerenbroek. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en altijd een vrije plek!
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in s-Heerenbroek.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur s-Heerenbroek vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €725 en €3125. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens heb je de keuze uit slimme opladers met leuke opties als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal s-Heerenbroek. Laadstation type Vermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €510- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €550- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €690- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €880- €950
Betrouwbare producten
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in s-Heerenbroek schommelen tussen de € 440 en +/- €2000. De totale kosten hangen af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €3,75 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind betrouwbare installateurs uit jouw gemeente.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1093 km (maandelijks). Met dit getal checken we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in s-Heerenbroek):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €153,02 | €1836,24 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €52,46 | €629,57 |
Besparing | €0,092 | €100,56 | €1206,67 |
Laadpaal aanvragen gemeente Kampen
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in s-Heerenbroek aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals toegankelijkheid en doorstroming. Elke inwoner kan hier gebruik van maken. Updates en informatie is beschikbaar op www.kampen.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Voordelige laadpas.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in s-Heerenbroek nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven bedragen tussen de €0,300 tot wel €0,620 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in s-Heerenbroek. Check tevens laadzuilen en installateurs in IJsselmuiden, Wilsum, Biddinghuizen, Swifterbant en Marle.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij uw bedrijf is een prettige service voor werknemers en klanten. Gaat het om een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €950 en €2475. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Engie, Essent, Budget energie, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Pure energie, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,05 p/100 km. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,00 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe werkt de installatie?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in s-Heerenbroek monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in s-Heerenbroek kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €975. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. De beschikbare elektrische auto’s in s-Heerenbroek zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Kampen verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of de paal in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.kampen.nl.