Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Berkhout aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Dacia Spring Electric & Skoda Enyaq iV 80X. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina ontdek je handige informatie over verschillende type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €915.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal aanbieders Berkhout vergelijken november 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Koggenland
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor bedrijven
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Berkhout
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Audi Q4 Sportback e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Berkhout kopen is een uitstekend idee. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Daarbij is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Hierbij kan je aan de slag met bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Berkhout. Op deze website lees je ook meer over Onderhoud EV’s.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Berkhout installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Berkhout. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Bovendien is het zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarnaast is het een strakker geheel en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Berkhout.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder check je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Berkhout vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €700 tot +/- €3150. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook zien we steeds meer slimme stations met opties als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Berkhout. Type laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €550- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €500- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €670- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €875- €1055
Betrouwbare systemen
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Berkhout wisselen tussen de €390 en ongeveer €1825. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €6,75 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal de beste installateurs in de regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1116 kilometer op maandbasis. Met dit getal berekenen we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Berkhout):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €128,34 | €1540,08 |
Elektrisch | €0,043 | €47,99 | €575,86 |
Besparing | €0,072 | €80,35 | €964,22 |
Laadpaal aanvragen gemeente Koggenland
Rijd je een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Berkhout aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij aspecten zoals bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info kan je lezen op www.koggenland.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Blog over elektrisch rijden.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Berkhout nemen in rap tempo toe. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten schommelen tussen de €0,255 tot €0,595 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart check je de openbare laadstations in Berkhout. Bekijk ook laadplekken en installateurs in Ursem, Ursem, Spierdijk, Schermerhorn en Scharwoude.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief plaatsing zit zo tussen de €1050 – €2200. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals NLE, Essent, Energiedirect, Budget energie, Engie en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,70 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €10,05 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Berkhout zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne elektrische voertuigen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Berkhout kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor bedragen circa €875. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De gangbare elektrische auto’s in Berkhout dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Koggenland verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.koggenland.nl.