Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een privé laadpaal in Mariahout aan huis. Door middel van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh + Lucid Air Pure. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl vind je handige informatie over populaire soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €970.
- Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Mariahout
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Dacia Spring Electric kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Mariahout kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mij EV en woning? Hierbij bespreken we bruikbare informatie met betrekking tot laadpaal laten installeren in Mariahout. Of klik door voor meer informatie over Betrouwbare elektrische auto.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Mariahout kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Check de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt dan jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Mariahout. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook oogt het netter en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Mariahout.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand vind je meer info over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Mariahout vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €675 tot €3350. De prijs hangt vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme systemen met innovatieve mogelijkheden als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Mariahout. Soort laadstation Laadvermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €545- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €530- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €680- €755 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €850- €920
Populaire leveranciers
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Mariahout komen uit tussen de €360 & €1875. De totale kosten hangen af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Informatie over laadpassen
Optioneel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €6,25 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk goede installatiebedrijven uit jouw regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1092 km per maand. Met dit getal calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Mariahout):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €152,88 | €1834,56 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €52,42 | €628,99 |
Besparing | €0,092 | €100,46 | €1205,57 |
Laadpaal aanvragen gemeente Laarbeek
Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Mariahout aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals toegankelijkheid en of het technisch kan. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie kan je bekijken op www.laarbeek.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Milieuvriendelijke EV.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Mariahout zijn aanwezig. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven bedragen tussen de €0,280 en €0,575 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema vind jij de openbare laadstations in Mariahout. Vergelijk ook laadzuilen en installatiebedrijven in Lieshout, Aarle-Rixtel, Mierlo, Heusden en Ommel.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie kost +/- tussen de €900 – €2425. De prijsindicatie wordt bepaald door het model laadzuil (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Energiedirect, Eneco, Engie, NLE en Pure energie, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,70 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,15 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Mariahout monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse modellen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Mariahout kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €800. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel gangbare elektrische auto’s in Mariahout zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Laarbeek verstrekt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.laarbeek.nl.