Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Koedijk aan huis. Middels een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Skoda Enyaq iV 80 en/of Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Hier vind je waardevolle informatie over diverse laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Nog goedkoper rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €960.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Koedijk vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Langedijk
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor ondernemingen
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Koedijk
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Audi Q4 e-tron gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Koedijk kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een goed geladen accu. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder vind je inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Koedijk. Op EVplan.nl lees je ook meer over Beste laadpaal.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Koedijk kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil kan laden met de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Koedijk. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Koedijk.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Koedijk vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €775 tot +/- €3275. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met innovatieve functies als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Koedijk. Type laadstation Laadvermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €530- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €880- €1055
Goede leveranciers
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Koedijk wisselen tussen de €400 en +/- €1950. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Informatie over laadpassen
Vaak wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €7,50 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check ervaren installatiebedrijven uit jouw streek.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1037 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan ramen we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Koedijk):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €150,37 | €1804,38 |
Elektrisch | €0,049 | €50,81 | €609,76 |
Besparing | €0,096 | €99,55 | €1194,62 |
Laadpaal aanvragen gemeente Langedijk
Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Koedijk aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als bereikbaarheid en doorstroming. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is terug te lezen op www.gemeentelangedijk.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Hybride auto’s.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Koedijk zijn dagelijks beschikbaar. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten wisselen tussen de €0,270 en €0,550 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje doorzoek je de openbare laadstations in Koedijk. Bekijk ook oplaadplekken en verkooppunten in Oudorp, Den Hoorn, De Koog, De Cocksdorp en De Waal.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Heb je een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €975 en €2250. De uiteindelijke kostprijs wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, NLE, Budget energie, Energiedirect, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,75 per 100 kilometer. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €10,05 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De installateur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Koedijk zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Koedijk kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €975. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 is vooral te zien bij verschillende merken binnen de EU. De gangbare elektrische auto’s in Koedijk zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Langedijk verschaft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.gemeentelangedijk.nl.