Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Bleiswijk aan huis. Via jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi Q4 Sportback e-tron & Porsche Taycan 4S. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina vind je waardevolle informatie over geschikte type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €905.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Bleiswijk
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals een Mercedes EQA kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Bleiswijk kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp kan je aan de slag met tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Bleiswijk. Zie ook onze informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Bleiswijk kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Bleiswijk. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Een negatief aspect is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Bleiswijk.
Enkel of dubbel laadstation
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Bleiswijk vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €500 tot €3450. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zien we steeds meer slimme opladers met speciale features als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Bleiswijk. Laadpaal type Vermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €525- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €505- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €845- €965
Goede merken
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bleiswijk komen uit tussen de €320 en +/- €2150. De totale kosten hangen af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is geen vereiste, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €5,25 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk erkende installatiebedrijven uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1119 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bleiswijk):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €128,69 | €1544,22 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €48,12 | €577,40 |
Besparing | €0,072 | €80,57 | €966,82 |
Laadpaal aanvragen gemeente Lansingerland
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Bleiswijk aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij factoren als bereikbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is beschikbaar op www.lansingerland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Betrouwbare elektrische auto.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Bleiswijk zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen liggen tussen de €0,280 – €0,560 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje vind jij de openbare laadstations in Bleiswijk. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Delfgauw, Pijnacker en Schipluiden.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Heb je een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €925 & €2325. De uiteindelijke kostprijs komt tot stand door het model laadzuil (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Essent, Budget energie, NLE, Energiedirect en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost circa €10,20 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Bleiswijk plaatst het als wallbox aan de muur of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste elektrische auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Bleiswijk zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen zo’n €925. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit Europa. De populaire elektrische auto’s in Bleiswijk hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Lansingerland verstrekt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen. Zie ook www.lansingerland.nl.