Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Ell aan huis. Dankzij een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of jouw Lucid Air Pure. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Hier bekijk je waardevolle informatie over velerlei soorten laadstations, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €985.
- Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Ell
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Dacia Spring Electric kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Ell kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Verder is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop bespreken we bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Ell. Zie ook aanvullende informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Ell kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Ell. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Overigens oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Ell.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Ell vergelijken
De prijzen van laadpalen variëren enorm. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €575 en €3450. De kosten worden tot stand door o.a. de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens zijn er allerlei slimme palen met toffe extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ell. Type laadstation Capaciteit Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €530- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €545- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €685- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €880- €1065
Bekende leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ell lopen uiteen tussen de €450 en ongeveer €2150. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Bij sommige aanbieders wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €6,75 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Automatische firmware-updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal betrouwbare installateurs uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1164 km op maandbasis. Op basis daarvan begroten we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ell):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €133,86 | €1606,32 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €50,05 | €600,62 |
Besparing | €0,072 | €83,81 | €1005,70 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leudal
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Ell aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals toegankelijkheid en doorstroming. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info kan je bekijken op www.leudal.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Goedkoopste elektrische auto.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Ell zijn dagelijks beschikbaar. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven bedragen tussen de €0,255 tot €0,560 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Ell. Bekijk ook laadstations en installateurs in Kessel, Maasbree, Baarlo, Helden en Egchel.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Beschik je over een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €750 & €2150. De uiteindelijke kostprijs wordt berekend aan de hand van het type laadpaal (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Essent, Energiedirect, NLE, Budget energie, Eneco en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,80 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €10,40 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Ell zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Ell zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1050. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Ell zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Leudal verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal dichtbij jouw woning kan komen. Zie ook www.leudal.nl.