Laadpaal Ittervoort

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Ittervoort aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW i4 en/of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website lees je bruikbare informatie over meerdere laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €930.
  • Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ittervoort

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een Volkswagen ID.3 Pure gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Ittervoort kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Tevens is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? In onze keuzehulp kan je aan de slag met handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Ittervoort. Zie ook aanvullende informatie over Onderhoud.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Ittervoort kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Ittervoort. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadstation aan huis

Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer ligt de kabel niet zo in het zicht en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Ittervoort.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.

Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Ittervoort vergelijken

De prijzen van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €600 en €3425. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder onderscheiden we slimme palen met leuke functies als gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Ittervoort.

Laadstation typeCapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€515- €650
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€520- €605
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€695- €760
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€845- €950
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Goede merken

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Zie ook merken als: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ittervoort variëren van €410 en +/- €2100. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Abonnementskosten laadpas
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €5,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check betrouwbare installatiebedrijven in de regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Onderstaand kan je een rekenvoorbeeld zien. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1167 km per maand. Op basis van dit gemiddelde verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ittervoort):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,130€151,71€1820,52
Elektrisch rijden€0,046€53,68€644,18
Besparing€0,084€98,03€1176,34
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Leudal

Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Ittervoort aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken zaken als zichtbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie is beschikbaar op www.leudal.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Informatie over elektrisch rijden.

Lijst met openbare laadpunten (november 2024)

Laadstations in Ittervoort zijn er veel. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven liggen tussen de €0,235 tot €0,610 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de onderstaande kaart vind je de openbare laadstations in Ittervoort. Vind ook laadstations en verkooppunten in Hunsel, Haler, Ell, Kessel en Maasbree.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ittervoort-6014

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Tevens kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie kost tussen de €1050 & €2150. De kosten van het hele pakket hangt af van het type laadstation (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Budget energie, Essent, Energiedirect, Engie en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,05 p/100 km. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost je al snel €10,10 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Ittervoort plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ittervoort kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €875. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Ittervoort kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Leudal heeft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt nabij jouw huis kan komen. Een verzoek indienen kan op www.leudal.nl.

Plaats een reactie