Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in Neer aan huis. D.m.v. een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of jouw DS 3 Crossback E-Tense. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina tref je handige informatie over meerdere soorten laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €905.
- Een privaat laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Neer
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de CUPRA el-Born kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Neer kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Eveneens is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder check je tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Neer. Zie ook aanvullende informatie over Betrouwbare elektrische auto.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Neer installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een montagepaal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting werkt met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Neer. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Neer.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Neer vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €650 tot +/- €3425. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast onderscheiden we slimme palen met leuke opties als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Neer. Laadstation type Laadcapaciteit Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €500- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €515- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €675- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €865- €950
Top producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Neer komen uit tussen de €390 – €2125. De totale kosten hangen af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €6,25 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vergelijk betrouwbare vakmannen uit jouw omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1045 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Neer):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €114,95 | €1379,40 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €43,89 | €526,68 |
Besparing | €0,068 | €71,06 | €852,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leudal
Een elektrische auto gekocht, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Neer aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor aspecten zoals bereikbaarheid en drukte. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Meer details is beschikbaar gesteld op www.leudal.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Milieuvriendelijke EV.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Neer zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten variëren tussen de €0,235 en €0,605 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder onderzoek je de openbare laadstations in Neer. Bekijk ook laadzuilen en installatiebedrijven in Horn, Nunhem, Buggenum, Haelen en Sint Odiliënberg.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €750 & €2325. De totale investering hangt af van het type laadpaal (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals NLE, Budget energie, Energiedirect, Engie, Eneco en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,10 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzineauto kost ongeveer €10,10 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Neer monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Neer kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €800. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Neer dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Leudal verstrekt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal vlakbij jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.leudal.nl.