Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een handige laadpaal in Roggel aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh + Kia e-Soul 64 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Hier lees je waardevolle informatie over velerlei type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €905.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
Laadstation thuis plaatsen Roggel
Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Polestar 2 kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Roggel kopen is een uitstekend idee. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop delen we aantal belangrijke aandachtspunten ten aanzien van laadpaal laten installeren in Roggel. Op deze website lees je ook meer over Elektrische autoverzekering.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Roggel kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Roggel. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Overigens ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Roggel.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand lees jij meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Roggel vergelijken
De kosten van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €650 t/m €3075. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens onderscheiden we slimme laadpunten met extra extra’s als gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Roggel. Type station Capaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €535- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €545- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €675- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €880- €980
Top merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Roggel wisselen tussen de €360 en +/- €2000. De prijs wordt bepaald door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €6,75 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal ervaren adviseurs in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1046 kilometer per maand. Met dit getal verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roggel):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €120,29 | €1443,48 |
Elektrisch | €0,043 | €44,98 | €539,74 |
Besparing | €0,072 | €75,31 | €903,74 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leudal
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Roggel aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als toegankelijkheid en drukte. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.leudal.nl. Hier kan je ook lezen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Duurzaam rijden.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Roggel zijn aanwezig. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten schommelen tussen de €0,300 – €0,555 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje treft jij de openbare laadstations in Roggel. Vind ook oplaadplekken en aanbieders in Neer, Horn, Nunhem, Buggenum en Haelen.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €750 & €2250. De totale investering komt tot stand door welk merk je kiest (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Energiedirect, NLE, Eneco, Essent en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,70 p/100 km. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,30 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Roggel bevestigt het laadstation aan de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Roggel zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor liggen rond de €900. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Veel bekende elektrische auto’s in Roggel kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Leudal verschaft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of deze laadpaal dichtbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.leudal.nl.