Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Eefde aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw CUPRA el-Born + DS 3 Crossback E-Tense. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal check je waardevolle informatie over populaire laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €965.
- Een particulier laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Eefde
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Eefde kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan elk moment van de dag een goed geladen accu. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Verderop vind je een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Eefde. Op EVplan.nl lees je ook meer over Milieu.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Eefde kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant gaat via een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Eefde. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Bovendien ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Eefde.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Eefde vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €850 t/m €3275. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast heb je de keuze uit slimme opladers met innovatieve extra’s als Hub/Satellite die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Eefde. Type laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €505- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €855- €990
Goede leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere merken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Eefde liggen tussen de €410 en +/- €2175. De totale kosten hangen af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €4,00 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal ervaren specialisten die werken in je omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1133 km per maand. Op basis van dit gemiddelde begroten we welke besparing er mogelijk is. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Eefde):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €169,95 | €2039,40 |
Elektrisch | €0,050 | €56,65 | €679,80 |
Besparing | €0,100 | €113,30 | €1359,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente Lochem
Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Eefde aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle details kan je lezen op www.lochem.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Vergelijk laadpassen.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Eefde nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten wisselen tussen de €0,260 tot wel €0,610 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema vind je de openbare laadstations in Eefde. Vergelijk ook laadplekken en verkooppunten in Rietmolen, Neede, Rekken, Beltrum en Eibergen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €925 – €2450. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Eneco, Energiedirect, NLE, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,75 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost je al snel €10,35 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Eefde bevestigt het laadstation aan de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Eefde kan dit allemaal regelen. De totale onkosten zijn zo’n €1075. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Eefde kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Lochem verstrekt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt nabij jouw huis geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.lochem.nl.