Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een slimme laadpaal in Harfsen aan huis. Dankzij een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi e-tron GT + Mercedes EQV 300 Lang. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Op dit portaal bekijk je waardevolle informatie over diverse laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €980.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Harfsen
Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals de Audi Q4 e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Harfsen kopen is een uitstekend idee. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Harfsen. Zie ook aanvullende informatie over Vergelijk laadpassen.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Harfsen installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom (400V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Harfsen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Verder ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Harfsen.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Harfsen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €675 tot +/- €3000. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast heb je de keuze uit slimme palen met toffe snufjes als Hub/Satellite die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Harfsen. Laadpaal type Laadvermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €545- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €535- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €680- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €850- €965
Top merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Harfsen komen uit tussen de €300 en €2025. Dit hangt af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,25 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gastgebruik toestaan.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk aangesloten deskundigen in de regio.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1138 kilometer op maandbasis. Hiermee becijferen we wat je kunt besparen. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Harfsen):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €136,56 | €1638,72 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €50,07 | €600,86 |
Besparing | €0,076 | €86,49 | €1037,86 |
Laadpaal aanvragen gemeente Lochem
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Harfsen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken variabelen als bereikbaarheid en drukte. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is terug te lezen op www.lochem.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Aansluitingen.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Harfsen zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten wisselen tussen de €0,240 tot wel €0,580 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in Harfsen. Vergelijk ook oplaadpunten en installateurs in Kring van Dorth, Joppe, Epse, Gorssel en Eefde.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een individueel laadpaal voor huis en laten installeren kost +/- tussen de €825 & €2500. De kosten van het hele pakket wordt berekend aan de hand van het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Engie, Budget energie, Essent, NLE en Pure energie, PowerPeers, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,20 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €10,10 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Harfsen monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Harfsen kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €1125. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Harfsen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Lochem heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.lochem.nl.