Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Laren aan huis. D.m.v. een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw BMW i4 of bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en je hebt het snel terugverdiend. Hier check je uitgebreide informatie over geschikte type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Extra goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €900.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Laren
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals de CUPRA el-Born gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Laren kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een optimale actieradius. Bovendien is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? Op deze pagina check je inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in Laren. Op deze website lees je ook meer over Hybride voertuigen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Laren kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie gaat via de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Laren. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Laren.
Enkel of dubbel laadstation
Je kan kiezen uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij vind je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Laren vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €875 t/m €3075. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens zijn er slimme systemen met extra extra’s als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Laren. Type laadstation Capaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €535- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €665- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €850- €995
Betrouwbare systemen
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere opties: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Laren liggen tussen de €440 – €1950. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Eventueel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €4,00 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk betrouwbare vakmannen uit jouw regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1150 kilometer per maand. Hiermee verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Laren):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €143,75 | €1725,00 |
Elektrisch | €0,045 | €51,75 | €621,00 |
Besparing | €0,080 | €92,00 | €1104,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Lochem
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Laren aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals zichtbaarheid en parkeerdruk. Iedereen kan het gebruiken. Meer details is terug te lezen op www.lochem.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische autoverzekering.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Laren zijn er veel. Iedereen kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,245 – €0,595 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema check je de openbare laadstations in Laren. Vind ook laadplekken en verkooppunten in Barchem, Wichmond, Vierakker, Warnsveld en Toldijk.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie kost tussen de €775 & €2025. De totale investering wordt bepaald door het type en model (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Engie, Energiedirect, Essent, NLE en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,20 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,70 p/100 km. Met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Laren zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Laren zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €950. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. De beschikbare elektrische auto’s in Laren beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Lochem biedt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal niet al te ver van jouw woning kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.lochem.nl.