Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Kaatsheuvel aan huis. Middels een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW i4 en/of Lucid Air Pure. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op dit portaal vind je bruikbare informatie over meerdere soorten laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €955.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Kaatsheuvel vergelijken december 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Loon op Zand
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Kaatsheuvel
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de MG ZS EV kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Kaatsheuvel kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder vind je tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Kaatsheuvel. Bekijk ook meer info over Laadpalen vergelijken.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Kaatsheuvel installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant werkt met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Kaatsheuvel. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Kaatsheuvel.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Kaatsheuvel vergelijken
De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €675 tot €3050. De prijs hangt vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met extra snufjes als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Kaatsheuvel. Type station Laadvermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €530- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €515- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €655- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €825- €1045
Goede merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Andere opties: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kaatsheuvel bedragen tussen de €360 tot €2150. Dit wordt berekend aan de hand van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.
Informatie over laadpassen
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €5,25 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gast Tarief instellen.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk populaire vakmannen in de regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Bijgaand vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1126 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kaatsheuvel):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €118,23 | €1418,76 |
Elektrisch | €0,041 | €46,17 | €553,99 |
Besparing | €0,064 | €72,06 | €864,77 |
Laadpaal aanvragen gemeente Loon op Zand
Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Kaatsheuvel aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als vindbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie is ook te lezen op www.loonopzand.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Lease een elektrische auto.
Openbare laadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Kaatsheuvel zijn veel beschikbaar. Iedereen kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,300 en €0,595 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de afbeelding hieronder vind jij de openbare laadstations in Kaatsheuvel. Vergelijk ook laadplekken en aanbieders in Waspik, Raamsdonk, Sprang-Capelle, Elshout en Drunen.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €875 en €2450. De prijsindicatie hangt vooral af van welk merk je kiest (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Eneco, Energiedirect, Engie, Essent en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,40 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €10,20 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Kaatsheuvel monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Moderne auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Kaatsheuvel kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen circa €925. Disclaimer: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel favoriete elektrische auto’s in Kaatsheuvel kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Loon op Zand verschaft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.loonopzand.nl.