Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een eigen laadpaal in Alem aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw CUPRA el-Born + Tesla Model 3 Long Range Performance. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl zoek je praktische informatie over betrouwbare type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €935.
- Een laadstation op eigen grond heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Alem
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Alem kopen is steeds meer in trek. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Hieronder kan je aan de slag met handige tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Alem. Op EVplan.nl lees je ook meer over Hybride auto’s.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Alem kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant draait op de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Alem. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Alem.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Men kan kiezen voor een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder tref je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Alem vergelijken
De kosten van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 – €3400. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme palen met extra opties als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Alem. Type laadpaal Vermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €540- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €680- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €840- €940
Bekende merken
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere merken: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Alem schommelen tussen de € 450 en plus minus €2100. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Bij steeds meer services wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €5,50 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek ervaren adviseurs uit jouw regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1161 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Alem):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €133,52 | €1602,18 |
Elektrisch | €0,043 | €49,92 | €599,08 |
Besparing | €0,072 | €83,59 | €1003,10 |
Laadpaal aanvragen gemeente Maasdriel
Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Alem aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor aspecten zoals zichtbaarheid en veiligheid. Iedereen mag het gebruiken. Updates en informatie kun je terugvinden op www.maasdriel.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto verzekering.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Alem zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen schommelen tussen de €0,250 – €0,595 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht vind jij de openbare laadstations in Alem. Bekijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Velddriel, Hoenzadriel, Kerkdriel, Hurwenen en Ammerzoden.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Gaat het om een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatiewerk varieert qua prijs tussen de €775 en €2300. De definitieve prijs hangt af van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Essent, Eneco, Budget energie, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,10 p/100 km. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €9,65 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Alem monteert het als wallbox of op een speciale paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Alem kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan zijn zo’n €1000. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Alem kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Maasdriel heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.maasdriel.nl.