Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Maasbracht aan huis. Dankzij een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Polestar 2 + Tesla Model 3 Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op dit portaal bekijk je handige informatie over velerlei type laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog goedkoper rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €985.
- Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Maasbracht vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Maasgouw
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemers
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Maasbracht
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Audi Q4 e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Maasbracht kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een goede actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? In onze keuzehulp bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Maasbracht. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Maasbracht installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt gemakkelijk deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Maasbracht. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien oogt het minder rommelig en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Maasbracht.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Maasbracht vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €850 – €3275. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er slimme laadpunten met leuke extra’s als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Maasbracht. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €500- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €540- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €675- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €870- €950
Bekende producten
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Maasbracht variëren van €430 tot €1925. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Heb ik een laadpas nodig?
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €5,25 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- 24/7 helpdesk support.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vind de beste installatiebedrijven in de regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1032 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maasbracht):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €103,20 | €1238,40 |
Elektrisch | €0,040 | €41,28 | €495,36 |
Besparing | €0,060 | €61,92 | €743,04 |
Laadpaal aanvragen gemeente Maasgouw
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Maasbracht aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is beschikbaar op www.gemeentemaasgouw.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Lease een elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Maasbracht vind je op steeds meer plekken. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,235 en €0,560 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje zie je alle openbare laadstations in Maasbracht. Bekijk ook laadstations en installatiebedrijven in Herten, Stramproy, Kelpen-Oler, Ospel en Nederweert-Eind.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een kantoorpand met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren kost tussen de €825 en €2525. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het type en model (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Budget energie, Eneco, Engie en Vandebron, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,85 p/100 km. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €10,25 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Maasbracht zet het laadstation vast tegen de muur of op een speciale paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Maasbracht kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen zo’n €1050. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Maasbracht kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Maasgouw verstrekt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het laadpunt vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.gemeentemaasgouw.nl.