Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Twisk aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Aiways U5 of bijvoorbeeld de Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl check je bruikbare informatie over populaire laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €920.
- Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal leveranciers Twisk vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Medemblik
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor bedrijven
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Twisk
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Twisk kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een perfect opgeladen accu. Bovendien is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder bespreken we handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Twisk. Of klik door voor meer informatie over Duurzaam rijden.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Twisk kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie maakt gebruik van de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Twisk. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Losse of vaste kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Ook moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Daarbovenop oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Twisk.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Twisk vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €700 tot €3000. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien heb je de keuze uit slimme systemen met toffe opties als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Twisk. Type station Capaciteit Tijd volle batterij Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €525- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €520- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €675- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €870- €1045
Populaire leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Twisk variëren van €390 en +/- €1850. Dit hangt af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €4,50 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk betrouwbare deskundigen uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1125 kilometer per 4 weken. Hiermee becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Twisk):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €118,13 | €1417,50 |
Elektrisch | €0,041 | €46,13 | €553,50 |
Besparing | €0,064 | €72,00 | €864,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Medemblik
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Twisk aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij zaken als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is beschikbaar gesteld op www.medemblik.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Beste laadpassen.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Twisk kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen kan hier laden. Het is relatief wel duur. De onkosten bedragen tussen de €0,235 – €0,605 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Twisk. Vind ook laadzuilen en verkooppunten in Opperdoes, De Weere, Lambertschaag, Abbekerk en Sijbekarspel.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €900 en €2275. De totaalprijs hangt af van het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Essent, Budget energie, Engie, NLE en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,10 p/100 km. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost circa €9,65 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Twisk monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Twisk kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €950. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese leveranciers. Veel bekende elektrische auto’s in Twisk kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Medemblik heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt vragen of de laadzuil in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.medemblik.nl.