Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een handige laadpaal in Ulestraten aan huis. Dankzij een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor + Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op deze website zoek je handige informatie over diverse soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Rijden zonder kosten wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €975.
- Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installateurs Ulestraten vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Meerssen
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Ulestraten
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4 1st kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Ulestraten kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder delen we bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Ulestraten. Bekijk ook meer info over Vergelijk laadpassen.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Ulestraten installeren kan op 2 manieren. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Ulestraten. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien moet je er rekening mee houden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Tevens is het een strakker geheel en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Ulestraten.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand delen we alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Ulestraten vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €850 tot en met €3175. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder heb je de keuze uit slimme opladers met toffe opties als Hub/Satellite die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ulestraten. Type station Vermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €525- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €505- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €680- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €875- €1055
Populaire producten
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ulestraten variëren van €430 tot €2025. Deze prijs komt tot stand door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,00 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal ervaren leveranciers uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1081 km per maand. Met dit getal ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ulestraten):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €135,13 | €1621,50 |
Elektrisch | €0,045 | €48,65 | €583,74 |
Besparing | €0,080 | €86,48 | €1037,76 |
Laadpaal aanvragen gemeente Meerssen
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Ulestraten aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als toegankelijkheid en veiligheid. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie kun je terugvinden op www.meerssen.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Aansluitingen.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Ulestraten kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten wisselen tussen de €0,300 tot €0,615 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema check jij de openbare laadstations in Ulestraten. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en aanbieders in Maastricht Airport, Spaubeek, Sweikhuizen, Geleen en Puth.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €975 – €2350. De totale investering hangt vooral af van welk merk je kiest (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Energiedirect, NLE, Engie en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,60 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzineauto kost al gauw €9,80 p/100 km. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Ulestraten zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Ulestraten kan dit allemaal regelen. De prijzen van deze service zijn zo’n €825. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De bekende elektrische auto’s in Ulestraten kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Meerssen verstrekt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.meerssen.nl.