Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in Elp aan huis. Dankzij een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge & Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Op dit portaal check je handige informatie over meerdere type laadpalen, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €935.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Elp vergelijken november 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Midden-Drenthe
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Elp
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een CUPRA el-Born kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Elp kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je kunt rekenen op een volle accu. Daarbij is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp delen we bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Elp. Op EVplan.nl lees je ook meer over Hybride auto’s.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Elp installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem kan laden met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Iedere woning heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Elp. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Daarbij moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Evenzeer heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Elp.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder check je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Elp vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €550 en €3350. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens onderscheiden we slimme wallboxen en palen met features als gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Elp. Type laadstation Vermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €540- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €500- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €650- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €835- €1045
Top merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere opties: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Elp schommelen tussen de € 410 en €1975. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €3,25 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check ervaren verkooppunten uit jouw omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1149 km per maand. Met dit getal calculeren we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Elp):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €114,90 | €1378,80 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €45,96 | €551,52 |
Besparing | €0,060 | €68,94 | €827,28 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Drenthe
Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Elp aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor facetten als vindbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden mag het gebruiken. Alle info is ook gepubliceerd op www.middendrenthe.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrische auto verzekering.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Elp zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven liggen tussen de €0,250 tot wel €0,595 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Elp. Vind ook laadzuilen en aanbieders in Orvelte, Witteveen, Garminge, Balinge en Mantinge.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €950 – €2300. De kosten van het hele pakket hangt af van het type en model (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Eneco, Energiedirect, NLE en Vandebron, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,25 p/100 km. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine kost je zo’n €9,55 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Elp plaatst het oplaadpunt tegen de muur of installeert het op een paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse types vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Elp zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €875. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veel beschikbare elektrische auto’s in Elp kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Midden-Drenthe heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.middendrenthe.nl.