De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in Garminge aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 e-tron of bijvoorbeeld de Porsche Taycan 4S Plus. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl ontdek je waardevolle informatie over meerdere soorten laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €895.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Garminge vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Midden-Drenthe
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor bedrijven
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Garminge
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Audi e-tron GT kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Garminge kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Verder is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop kan je aan de slag met tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Garminge. Zie ook onze informatie over Private lease elektrische auto.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Garminge kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een speciale paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Garminge. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop oogt het netter en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Garminge.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Garminge vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 – €3400. De prijs hangt vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien onderscheiden we slimme systemen met speciale snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Garminge. Soort laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €510- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €550- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €685- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €865- €990
Betrouwbare merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Garminge wisselen tussen de €440 en ongeveer €2200. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €4,50 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind populaire adviseurs uit jouw gemeente.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1146 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde begroten we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Garminge):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €160,44 | €1925,28 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €55,01 | €660,10 |
Besparing | €0,092 | €105,43 | €1265,18 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Drenthe
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Garminge aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een aanzienlijke actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor variabelen als zichtbaarheid en doorstroming. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info kan je bekijken op www.middendrenthe.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Bijtelling.
Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Garminge zijn aanwezig. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,280 – €0,620 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema onderzoek jij de openbare laadstations in Garminge. Op deze site vind je ook laadzuilen en installateurs in Balinge, Mantinge, Bruntinge, Eursinge en Zwiggelte.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief plaatsing zit zo tussen de €800 en €2550. De definitieve prijs wordt bepaald door het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Eneco, Energiedirect, Engie, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,80 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Garminge zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). De actuele elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Garminge kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €950. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit de Europese Unie. De meeste gangbare elektrische auto’s in Garminge kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Midden-Drenthe verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of de laadzuil nabij jouw woning kan komen te staan. Zie ook www.middendrenthe.nl.