Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een slimme laadpaal in Nieuw-Balinge aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Aiways U5 en/of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Op deze website tref je waardevolle informatie over velerlei type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €910.
- Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Nieuw-Balinge
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Jouw elektrische auto opladen zoals de MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Nieuw-Balinge kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder vind je handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Nieuw-Balinge. Zie ook onze informatie over Hybride auto’s.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Nieuw-Balinge installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Iedere woning heeft minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Nieuw-Balinge. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien is het zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Nieuw-Balinge.
Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Nieuw-Balinge vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €725 tot en met €3450. De kosten worden tot stand door o.a. de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast zijn er slimme laadpunten met innovatieve features als Peak Shaving die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Nieuw-Balinge. Laadpaal type Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €500- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €545- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €845- €950
Betrouwbare producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Nieuw-Balinge variëren van €410 – €2075. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Bij steeds meer services wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €6,25 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische verrekening werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal goede verkooppunten in de regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1030 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nieuw-Balinge):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €103,00 | €1236,00 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €41,20 | €494,40 |
Besparing | €0,060 | €61,80 | €741,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Drenthe
Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Nieuw-Balinge aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als bereikbaarheid en drukte. Iedereen mag hier parkeren en laden. Meer informatie is terug te lezen op www.middendrenthe.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische auto verzekering.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Nieuw-Balinge zijn aanwezig. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,265 tot wel €0,590 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart bekijk jij de openbare laadstations in Nieuw-Balinge. Bekijk ook oplaadplekken en verkooppunten in Tiendeveen, Stuifzand, Pesse, Fluitenberg en Nieuwlande.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor je personeel en relaties. Betreft het een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €875 & €2200. De totale investering hangt vooral af van het type laadstation (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Engie, Budget energie, Energiedirect, NLE en Vandebron, Oxxio, PowerPeers, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,65 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €9,75 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de stoomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Nieuw-Balinge zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere EV’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Nieuw-Balinge kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen circa €1125. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. De populaire elektrische auto’s in Nieuw-Balinge dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Midden-Drenthe verstrekt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.middendrenthe.nl.