Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Oranje aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw CUPRA el-Born of jouw Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op dit portaal check je extra informatie over diverse laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €970.
- Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Oranje
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Volkswagen ID.4 1st gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Oranje kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Verder is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? In onze keuzehulp bieden wij handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Oranje. Zie ook aanvullende informatie over Zero Emission.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Oranje kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een montagepaal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation functioneert met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Oranje. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij noemen we nog even dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Oranje.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Oranje vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €600 en €3050. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop zien we steeds meer slimme laadpunten met extra snufjes als voice of gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Oranje. Type station Vermogen Tijd volle batterij Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €550- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €500- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €875- €1030
Goede merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Oranje lopen uiteen tussen de €450 & €1875. Dit wordt grotendeels bepaalt door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €6,00 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vergelijk populaire leveranciers die werken in je omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1131 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oranje):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €135,72 | €1628,64 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €49,76 | €597,17 |
Besparing | €0,076 | €85,96 | €1031,47 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Drenthe
Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Oranje aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente aspecten zoals vindbaarheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is beschikbaar gesteld op www.middendrenthe.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Energieleverancier.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Oranje zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,230 tot €0,565 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Oranje. Vind ook laadplekken en installateurs in Hijken, Hooghalen, Beilen, Loon en De Wilp.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een kantoor of bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost +/- tussen de €775 – €2575. De totaalprijs wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Engie, Essent, Energiedirect, Budget energie en Vandebron, Oxxio, PowerPeers, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,65 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,15 p/100 km. Met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Drenthe.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Oranje plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Meestal is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Oranje zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1125. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Oranje beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Midden-Drenthe verschaft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of de laadzuil niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.middendrenthe.nl.