Laadpaal Westerbork

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Westerbork aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Polestar 2 + Ford Mustang Mach-E GT. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier ontdek je bruikbare informatie over meerdere type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkoper autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €955.
  • Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Westerbork

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals een Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Westerbork kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp delen we bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Westerbork. Zie ook onze informatie over Goedkoopste laadpas.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Westerbork kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal functioneert met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Westerbork. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Westerbork.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.

Slimme toepassingen
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk jij meer info over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Westerbork vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €775 en €3450. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien onderscheiden we slimme palen met innovatieve snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Westerbork.

Type stationLaadvermogenTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€525- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€500- €610
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€665- €795
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€845- €1025
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Westerbork wisselen tussen de €410 – €2025. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas
Vaak wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €6,75 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Vergelijk goede deskundigen uit jouw omgeving.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1139 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan begroten we wat jouw potentiële besparing is. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Westerbork):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,105€119,60€1435,14
Elektrisch€0,041€46,70€560,39
Besparing€0,064€72,90€874,75
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Drenthe

Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Westerbork aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals bereikbaarheid en drukte. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie is te vinden op www.middendrenthe.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Beste laadpaal.

Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Westerbork zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven bedragen tussen de €0,235 tot wel €0,580 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema treft je de openbare laadstations in Westerbork. Bekijk ook laadzuilen en aanbieders in Hoogersmilde, Appelscha, Smilde, Bovensmilde en Drijber.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden westerbork-9431

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Betreft het een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Tevens kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €750 en €2050. Het hele prijskaartje is afhankelijk van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Energiedirect, Eneco, Budget energie, Essent en Pure energie, Vandebron, Vattenfall, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,30 per 100 kilometer. Goed om te weten: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,70 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Westerbork zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Westerbork kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen zo’n €925. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel populaire elektrische auto’s in Westerbork hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Midden-Drenthe heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.middendrenthe.nl.

Plaats een reactie