Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Hoogezand aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh + DS 3 Crossback E-Tense. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl lees je waardevolle informatie over betrouwbare type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €950.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal leveranciers Hoogezand vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Midden-Groningen
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor ondernemers
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Hoogezand
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV als o.a. een BMW i4 kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Hoogezand kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een perfect opgeladen accu. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp bieden wij bruikbare informatie ten aanzien van laadpaal laten installeren in Hoogezand. Of klik door voor meer informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Hoogezand kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting draait op de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Hoogezand. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij is het een strakker geheel en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Hoogezand.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij check jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Hoogezand vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €900 tot €3325. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens zien we steeds meer slimme systemen met extra mogelijkheden als gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Hoogezand. Soort laadpaal Capaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €865- €940
Goede producten
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Hoogezand schommelen tussen de € 370 en ongeveer €2100. De prijs wordt bepaald door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,25 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Zoek erkende installateurs uit jouw streek.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1074 km per maand. Met dit aantal kilometers checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoogezand):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €161,10 | €1933,20 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €53,70 | €644,40 |
Besparing | €0,100 | €107,40 | €1288,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Groningen
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Hoogezand aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals zichtbaarheid en drukte. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.midden-groningen.nl/. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Voordeligste elektrische auto.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Hoogezand zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten wisselen tussen de €0,255 en €0,605 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder vind jij de openbare laadstations in Hoogezand. Check tevens laadstations en verkooppunten in Onstwedde, Vledderveen, Mussel, Musselkanaal en Exloërveen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost +/- tussen de €875 & €2025. De uiteindelijke kostprijs komt tot stand door het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Energiedirect, Engie, Essent, NLE en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,90 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost je zo’n €10,15 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Hoogezand monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoogezand kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen zo’n €1100. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Hoogezand hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Midden-Groningen verstrekt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal in de buurt van jouw woning kan komen. Zie ook www.midden-groningen.nl/.