Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Scharmer aan huis. Via een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor en/of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze website vind je bruikbare informatie over diverse type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €970.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Scharmer vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Midden-Groningen
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Scharmer
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pro S kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Scharmer kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij bespreken we een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Scharmer. Zie ook onze informatie over Zero Emission.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Scharmer kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation werkt met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig dit laten aanleggen door een elektricien in Scharmer. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Verder ziet het er wat netter uit en gaat jouw kabel langer mee. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Scharmer.
Enkele vs dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Scharmer vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €600 tot +/- €3300. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme laadpunten met innovatieve functies als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Scharmer. Soort laadstation Vermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €505- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €530- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €700- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €865- €1075
Goede systemen
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Andere merken: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba & Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Scharmer variëren van €410 – €1825. Deze prijs komt tot stand door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €4,75 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal ervaren verkooppunten uit jouw regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1084 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Scharmer):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €157,18 | €1886,16 |
Elektrisch | €0,049 | €53,12 | €637,39 |
Besparing | €0,096 | €104,06 | €1248,77 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Groningen
Een elektrische auto gekocht, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Scharmer aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals vindbaarheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.midden-groningen.nl/. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Energieleverancier.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Scharmer zijn er voldoende. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten variëren tussen de €0,240 – €0,590 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Scharmer. Doorzoek daarnaast laadstations en verkooppunten in Kolham, Harkstede, Meerstad, Sappemeer en Waterhuizen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een parkeerterrein met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren varieert kostentechnisch tussen de €925 en €2075. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Eneco, NLE, Essent, Energiedirect en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 per 100 kilometer. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost je al snel €9,85 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.
Hoe werkt de installatie?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Scharmer monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Scharmer zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1050. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Scharmer hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Midden-Groningen verschaft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het laadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.midden-groningen.nl/.