Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Azewijn aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is erg goedkoop. Hier bekijk je uitgebreide informatie over betrouwbare laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €940.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Azewijn
Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Skoda Enyaq iV 80 gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Azewijn kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Verder is het een stuk voordeliger dan bij laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij vind je handige tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Azewijn. Op EVplan.nl lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Azewijn kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je bevestigt ‘m op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en dit laten aanleggen door een elektricien in Azewijn. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Azewijn.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Azewijn vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €925 tot en met €3075. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder zijn er allerlei slimme wallboxen en palen met leuke features als gebarenherkenning die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Azewijn. Laadstation type Capaciteit Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €535- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €520- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €875- €1070
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Azewijn schommelen tussen de € 390 en +/- €2200. Dit hangt af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is geen vereiste, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €6,25 per maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind ervaren installateurs in de regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1093 kilometer (maandelijks). Hiermee ramen we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Azewijn):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €125,70 | €1508,34 |
Elektrisch | €0,043 | €47,00 | €563,99 |
Besparing | €0,072 | €78,70 | €944,35 |
Laadpaal aanvragen gemeente Montferland
Rijd je een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Azewijn aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij factoren als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Alle details is te vinden op www.montferland.info. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Hybride voertuigen.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Azewijn zijn dagelijks beschikbaar. Elke weggebruiker mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten schommelen tussen de €0,300 tot wel €0,615 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje check je de openbare laadstations in Azewijn. Check tevens oplaadplekken en installateurs in Lengel, s-Heerenberg, Stokkum, Zeddam en Loerbeek.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor personeel of bezoekers. Betreft het een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Verder kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal aan huis kopen met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €950 – €2550. Het tarief wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, NLE, Eneco, Essent en Pure energie, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,40 p/100 km. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,40 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de stoomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Azewijn monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Azewijn kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €850. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De favoriete elektrische auto’s in Azewijn zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Montferland verstrekt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.montferland.info.