Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Stokkum aan huis. Op basis van een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mercedes EQA of jouw Ford Mustang Mach-E GT. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl check je waardevolle informatie over populaire laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €950.
- Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Stokkum
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pure gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Stokkum kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Overigens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina check je tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Stokkum. Op deze website lees je ook meer over Laadpaal plaatsen.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Stokkum installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Stokkum. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Overigens oogt het minder rommelig en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat er een extra stap is als je de accu gaat opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Stokkum.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Stokkum vergelijken
De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €800 tot €3125. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Tevens kan je kiezen voor slimme opladers met mogelijkheden als gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Stokkum. Soort laadstation Capaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €535- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €505- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €655- €795 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €865- €990
Goede leveranciers
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Stokkum komen uit tussen de €300 & €2050. Dit wordt berekend aan de hand van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €4,50 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vind betrouwbare verkooppunten in de regio.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1090 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Stokkum):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €109,00 | €1308,00 |
Elektrisch | €0,040 | €43,60 | €523,20 |
Besparing | €0,060 | €65,40 | €784,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Montferland
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Stokkum aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als vindbaarheid en drukte. Elk huishouden kan het gebruiken. Updates en informatie is beschikbaar op www.montferland.info. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto prive rijden.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Stokkum zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen liggen tussen de €0,280 tot wel €0,590 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Stokkum. Vind ook oplaadplekken en aanbieders in Zeddam, Loerbeek, Kilder, Wehl en Halle.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €750 & €2450. Het hele prijskaartje wordt bepaald door het type en model (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Engie, Budget energie, Energiedirect, Essent, NLE en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,65 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,95 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de stoomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Stokkum zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Stokkum kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service bedragen zo’n €1025. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Stokkum kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Montferland verschaft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal vlakbij jouw woning kan komen. Voor meer informatie zie www.montferland.info.