Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Zeddam aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Audi Q4 e-tron of bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier ontdek je praktische informatie over velerlei type laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
- Nog voordeliger rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €970.
- Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installateurs Zeddam vergelijken december 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Montferland
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen bij je bedrijf
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Zeddam
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80 kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Zeddam kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij onderweg laden. Wel heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken ten aanzien van laadpaal laten installeren in Zeddam. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Zeddam kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. De werking is verder helemaal identiek. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem gaat via de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Zeddam. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde kan het zijn dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Zeddam.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand lees je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Zeddam vergelijken
De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €900 t/m €3000. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast onderscheiden we slimme stations met leuke functies als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Zeddam. Type station Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €530- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €505- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €675- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €875- €1010
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zeddam variëren van €420 tot €2125. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €7,00 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- 24/7 helpdesk support.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal aangesloten specialisten in de regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1089 km per maand. Met dit aantal kilometers checken we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zeddam):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €163,35 | €1960,20 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €54,45 | €653,40 |
Besparing | €0,100 | €108,90 | €1306,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Montferland
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Zeddam aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als vindbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle details is beschikbaar gesteld op www.montferland.info. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Lease een elektrische auto.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Zeddam vind je op steeds meer plekken. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,255 tot wel €0,615 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje zie je alle openbare laadstations in Zeddam. Check tevens laadzuilen en verkopers in Loerbeek, Kilder, Wehl, Halle en Zelhem.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Heb je een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €875 & €2050. De prijsindicatie hangt af van het soort laadsysteem (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Essent, Eneco, Engie, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,50 p/100 km. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,05 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de stoomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Zeddam plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zeddam kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen circa €975. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Zeddam kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Montferland verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of de laadzuil vlakbij jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.montferland.info.