Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een handige laadpaal in IJzendoorn aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw MG ZS EV en/of Tesla Model X Long Range Plus. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Op deze pagina vind je handige informatie over populaire laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €900.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen IJzendoorn
Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal IJzendoorn kopen biedt veel voordelen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Eveneens is het stukken betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mij EV en woning? Verderop kan je aan de slag met tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in IJzendoorn. Op EVplan.nl lees je ook meer over Informatie over elektrisch rijden.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation IJzendoorn kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation werkt met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in IJzendoorn. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien moet je er rekening mee houden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (net als socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer heb je geen rommelige hangende kabels en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in IJzendoorn.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur IJzendoorn vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €525 tot €3375. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder heb je de keuze uit slimme systemen met extra opties als voice of gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal IJzendoorn. Type laadstation Vermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €520- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €525- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €660- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €860- €965
Populaire producten
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in IJzendoorn lopen uiteen tussen de €330 en plus minus €1925. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementskosten laadpas
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €7,00 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk goede specialisten uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1157 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers ramen we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in IJzendoorn):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €144,63 | €1735,50 |
Elektrisch | €0,045 | €52,07 | €624,78 |
Besparing | €0,080 | €92,56 | €1110,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Neder-Betuwe
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in IJzendoorn aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij zaken als zichtbaarheid en veiligheid. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle info is ook gepubliceerd op www.nederbetuwe.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrisch of benzine.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in IJzendoorn zijn er veel. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De kosten lopen uiteen tussen de €0,250 tot wel €0,600 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in IJzendoorn. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en installateurs in Ochten, Opheusden, Kesteren, Lienden en Ommeren.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie kost +/- tussen de €750 – €2275. De totaalprijs komt tot stand door het type en model (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Essent, Eneco, Energiedirect, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,60 p/100 km. Belangrijk: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,30 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in IJzendoorn plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een montagepaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in IJzendoorn kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €975. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De bekende elektrische auto’s in IJzendoorn kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Neder-Betuwe verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.nederbetuwe.nl.