Elektrisch rijden is de toekomst. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Kesteren aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Mercedes EQA + Tesla Model X Long Range Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is erg goedkoop. Hier check je handige informatie over betrouwbare laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog goedkoper rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €970.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Kesteren
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Kesteren kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Hierbij check je handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Kesteren. Zie ook aanvullende informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Kesteren installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Kesteren. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel is vaak de beste keuze. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Kesteren.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij bekijk je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Kesteren vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €575 en €3450. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme stations met speciale functies als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Kesteren. Type laadstation Laadvermogen Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €520- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €525- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €670- €750 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €855- €1045
Goede producten
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Andere merken: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kesteren schommelen tussen de € 350 en +/- €1875. Deze prijs komt tot stand door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,75 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk betrouwbare specialisten uit jouw regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1154 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kesteren):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €126,94 | €1523,28 |
Elektrisch | €0,042 | €48,47 | €581,62 |
Besparing | €0,068 | €78,47 | €941,66 |
Laadpaal aanvragen gemeente Neder-Betuwe
Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Kesteren aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een aanzienlijke actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke inwoner mag het gebruiken. Alle info is terug te lezen op www.nederbetuwe.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Zero Emission.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Kesteren zijn aanwezig. Elke weggebruiker mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,245 tot wel €0,615 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht check jij de openbare laadstations in Kesteren. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en aanbieders in Lienden, Ommeren, Ingen, Eck en Wiel en Rijswijk.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost tussen de €950 – €2025. De totaalprijs is afhankelijk van het type en model (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Eneco, Energiedirect, Budget energie, Essent en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,00 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,65 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Kesteren monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Kesteren zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn circa €950. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De favoriete elektrische auto’s in Kesteren zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Neder-Betuwe heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.nederbetuwe.nl.