Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Ter Aar aan huis. Met behulp van een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Jaguar I-Pace EV320. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl vind je praktische informatie over populaire type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €940.
- Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Ter Aar
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de MG ZS EV kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Ter Aar kopen is een zeer interessante optie. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn situatie? In het gedeelte hieronder bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in Ter Aar. Zie ook onze informatie over Betrouwbare laadpassen.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Ter Aar kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Ter Aar. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Ook moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Daarbij oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Ter Aar.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Ter Aar vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €675 tot en met €3075. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens kan je kiezen voor slimme palen met leuke functies als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ter Aar. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €520- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €505- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €675- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €860- €980
Bekende merken
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Ter Aar wisselen tussen de €320 en plus minus €2075. Dit hangt af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €4,50 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind ervaren leveranciers in de regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1109 km per maand. Met dit aantal kilometers calculeren we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ter Aar):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €133,08 | €1596,96 |
Elektrisch | €0,044 | €48,80 | €585,55 |
Besparing | €0,076 | €84,28 | €1011,41 |
Laadpaal aanvragen gemeente Nieuwkoop
Lease of koop jij een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Ter Aar aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken zaken als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details is ook gepubliceerd op www.nieuwkoop.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Voordeligste laadpaal.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Ter Aar zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten schommelen tussen de €0,260 tot wel €0,580 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Ter Aar. Doorzoek daarnaast laadstations en installateurs in Aarlanderveen, Nieuwveen, Zevenhoven, Noorden en Nieuwerbrug aan den Rijn.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatiewerk zit zo tussen de €975 en €2400. De prijsindicatie wordt bepaald door het type en model (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Essent, NLE, Engie, Budget energie, Eneco en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,30 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost je al snel €9,55 p/100 km. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Ter Aar monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ter Aar kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen circa €1075. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Ter Aar zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Nieuwkoop heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.nieuwkoop.nl.