De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Nijmegen aan huis. Via een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure & Porsche Taycan 4S. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Hier ontdek je waardevolle informatie over velerlei soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €975.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Nijmegen vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Nijmegen
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen bij je bedrijf
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Nijmegen
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Nijmegen kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Daarnaast is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina bespreken we tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Nijmegen. Of klik door voor meer informatie over Elektrische auto prive rijden.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Nijmegen kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Nijmegen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde noemen we nog even dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarnaast oogt het minder rommelig en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Nijmegen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Nijmegen vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €500 tot en met €3225. Het prijskaartje hangt met name af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast onderscheiden we slimme opladers met speciale extra’s als Hub/Satellite die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Nijmegen. Soort laadstation Capaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €535- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €525- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €655- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €845- €1075
Betrouwbare producten
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere opties: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nijmegen liggen tussen de €440 en €2150. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €4,25 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek goede vakmannen die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1117 km per maand. Op basis van dit gemiddelde checken we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nijmegen):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €139,63 | €1675,50 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €52,50 | €629,99 |
Besparing | €0,0780 | €87,13 | €1045,51 |
Laadpaal aanvragen gemeente Nijmegen
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Nijmegen aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals vindbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden mag het gebruiken. Meer details kan je bekijken op www.nijmegen.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektriciteitsnet.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Nijmegen zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV kan hier laden. Het is relatief wel duur. De kosten lopen uiteen tussen de €0,270 en €0,555 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in Nijmegen. Vind ook oplaadpunten en leveranciers in Kerkrade, Brunssum, Heerlen, Landgraaf en Simpelveld.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Tevens kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een eigen laadpaal aan huis en laten installeren zit zo tussen de €925 & €2075. De totaalprijs komt tot stand door welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Essent, Energiedirect, NLE, Budget energie en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,20 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost om en nabij de €10,40 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Nijmegen plaatst het als wallbox aan de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Nijmegen kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €1125. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Nijmegen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Nijmegen verstrekt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.nijmegen.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente