De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Noord-Beveland aan huis. Middels een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Mini Electric of jouw Kia e-Soul 64 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal zoek je handige informatie over geschikte type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog voordeliger rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €930.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Noord-Beveland vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Noord-Beveland
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Noord-Beveland
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Jouw elektrische auto opladen zoals een Mini Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Noord-Beveland kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina delen we inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Noord-Beveland. Op EVplan.nl lees je ook meer over Betrouwbare elektrische auto.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Noord-Beveland kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation functioneert met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Noord-Beveland. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Noord-Beveland.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Smart functies
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Noord-Beveland vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €650 tot €3375. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Bovendien zien we steeds meer slimme palen met innovatieve extra’s als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Noord-Beveland. Laadstation type Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €550- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €540- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €680- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €870- €1010
Top merken
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Noord-Beveland variëren van €450 en €2050. Deze prijs komt tot stand door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €4,75 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk goede leveranciers uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina hebben wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1171 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Noord-Beveland):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €158,09 | €1897,02 |
Elektrisch | €0,049 | €57,38 | €688,55 |
Besparing | €0,0860 | €100,71 | €1208,47 |
Laadpaal aanvragen gemeente Noord-Beveland
Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Noord-Beveland aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij relevante zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Iedereen kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo kan je lezen op www.noord-beveland.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Voordeligste laadpaal.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Noord-Beveland zijn er voldoende. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven variëren tussen de €0,270 tot €0,570 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht onderzoek jij de openbare laadstations in Noord-Beveland. Check tevens laadzuilen en installatiebedrijven in Goes, Borsele, Kapelle, Reimerswaal en Vlissingen.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. je personeel en relaties. Beschik je over een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarbovenop kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen met daarbij de installatie zit zo tussen de €775 – €2500. De definitieve prijs wordt bepaald door welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Eneco, Budget energie, Engie en Vandebron, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,60 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,75 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Zeeland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Noord-Beveland monteert het als wallbox of installeert het op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Noord-Beveland zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service bedragen circa €1075. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Noord-Beveland hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Noord-Beveland verstrekt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.noord-beveland.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente