Laadpaal Een

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Een aan huis. Door middel van jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi e-tron GT of jouw Tesla Model 3 Long Range Performance. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker check je uitgebreide informatie over geschikte laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €945.
  • Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Een

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Volkswagen ID.3 Pure kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Een kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Hierbij bespreken we inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in Een. Zie ook onze informatie over Aansluitingen.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Een kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant functioneert met de standaard 230 voltage. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Een. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse variant. De meerwaarde van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het grote voordeel van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een negatief aspect is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Een.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Een vergelijken

De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €550 t/m €3400. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder zijn er allerlei slimme laadpunten met toffe features als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Een.

Laadpaal typeVermogenTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€505- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€510- €610
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€655- €775
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€855- €955
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Ook interessant: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Een wisselen tussen de €370 en plus minus €1825. Dit wordt berekend aan de hand van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Heb ik een laadpas nodig?
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €6,00 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Achterhaal erkende deskundigen in de regio.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1116 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we wat jouw potentiële besparing is. In ons voorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Een):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
TypeKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,100€111,60€1339,20
Elektrisch€0,040€44,64€535,68
Besparing€0,060€66,96€803,52
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Noordenveld

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Een aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals bereikbaarheid en doorstroming. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo kun je terugvinden op www.noordenveld.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.

Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)

Laadstations in Een kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen liggen tussen de €0,260 en €0,570 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Een. Op deze site vind je ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Veenhuizen, Westervelde, Huis ter Heide, Peest en Zuidvelde.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden een-9342

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor je personeel en relaties. Beschik je over een kantoorpand met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarnaast kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €825 – €2575. De kosten van het hele pakket komt tot stand door welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals NLE, Eneco, Energiedirect, Budget energie, Essent en PowerPeers, Vandebron, Vattenfall, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,05 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,05 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Een monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Een zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan zijn zo’n €1000. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 is vooral te zien bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel gangbare elektrische auto’s in Een hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Noordenveld biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.noordenveld.nl.

Plaats een reactie