Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Matsloot aan huis. Middels een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Renault Twingo Electric. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl zoek je handige informatie over diverse type laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €920.
- Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Matsloot
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Aiways U5 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Matsloot kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Verder is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina bespreken we inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Matsloot. Of klik door voor meer informatie over Bijtelling EV’s.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Matsloot kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil kan laden met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Matsloot. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte kan het zijn dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbij ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Matsloot.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder tref jij extra uitleg over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Matsloot vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €850 t/m €3375. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder heb je de keuze uit slimme laadpunten met innovatieve mogelijkheden als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Matsloot. Soort laadstation Capaciteit Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €515- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €510- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €830- €975
Top merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Andere opties: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Matsloot liggen tussen de €350 en +/- €1975. Dit is afhankelijk van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het terrein, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Kosten van het laadpas abonnement
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €5,75 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk ervaren deskundigen uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1130 kilometer per maand. Met dit getal begroten we met welke kosten je rekening moet houden. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Matsloot):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €113,00 | €1356,00 |
Elektrisch | €0,040 | €45,20 | €542,40 |
Besparing | €0,060 | €67,80 | €813,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente Noordenveld
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Matsloot aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als toegankelijkheid en drukte. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is ook gepubliceerd op www.noordenveld.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Smart Charging.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Matsloot vind je op steeds meer plekken. Iedereen kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,280 tot €0,550 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht onderzoek jij de openbare laadstations in Matsloot. Vind ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Vriescheloo, Wedde, Blijham, Oudeschans en Bellingwolde.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis en laten installeren kost tussen de €800 en €2125. De totaalprijs wordt bepaald door het model laadzuil (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Eneco, NLE, Engie, Essent en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,00 p/100 km. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €9,55 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Drenthe.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Matsloot bevestigt het laadstation aan de muur of op een bevestigingspaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige modellen vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Matsloot kan dit uit handen nemen. De totale onkosten zijn circa €825. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de bekende elektrische auto’s in Matsloot zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Noordenveld verschaft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.noordenveld.nl.