Laadpaal Peize

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Peize aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW iX3 + Renault Zoe ZE50 R135. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal lees je praktische informatie over meerdere type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit de buurt.

  • Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €920.
  • Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Peize

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Mini Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Peize kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina bespreken we handige tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Peize. Zie ook onze informatie over Elektrisch of benzine.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Peize kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting gaat via de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Peize. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse variant. Het pluspunt van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Tevens oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Peize.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Peize vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €625 tot +/- €3450. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme systemen met speciale mogelijkheden als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Peize.

Soort laadpaalLaadcapaciteitOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€525- €625
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€540- €600
3-fase laadpaal11 kW4 uur€685- €785
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€830- €965
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top producten

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Alternatieven: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Peize bedragen tussen de €380 tot €2025. Dit wordt berekend aan de hand van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €6,50 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Check betrouwbare verkooppunten die werken in je omgeving.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1108 kilometer (maandelijks). Hiermee ramen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Peize):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,115€127,42€1529,04
Elektrisch€0,043€47,64€571,73
Besparing€0,072€79,78€957,31
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Noordenveld

Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Peize aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij variabelen als toegankelijkheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.noordenveld.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Voordelige laadpas.

Openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Peize kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,285 – €0,595 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Peize. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en aanbieders in Roderwolde, Foxwolde, Leutingewolde, Nieuw-Roden en Alteveer.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden peize-9321

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €800 & €2000. De totale investering wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Eneco, Essent, Engie, Budget energie en PowerPeers, Oxxio, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,90 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost je al snel €10,05 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Peize zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Peize kan dit uit handen nemen. De totale onkosten liggen rond de €975. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 is vooral te zien bij verschillende merken binnen de EU. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Peize zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Noordenveld verschaft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.noordenveld.nl.

Plaats een reactie