Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Roden aan huis. D.m.v. een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Dacia Spring Electric of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Hier bekijk je handige informatie over meerdere laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €985.
- Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Roden
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring Electric gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Roden kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? Verderop bieden wij inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Roden. Zie ook aanvullende informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Roden kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk goed na over de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Roden. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Ook is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Daarbij ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Roden.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Roden vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €800 tot €3075. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Verder zijn er slimme opladers met features als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Roden. Soort laadpaal Capaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €540- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €535- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €665- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €880- €965
Bekende systemen
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Roden komen uit tussen de €430 – €1875. Dit hangt af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,25 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische verrekening werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek ervaren installateurs uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1100 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat je kunt besparen. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roden):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €143,00 | €1716,00 |
Elektrisch | €0,046 | €50,60 | €607,20 |
Besparing | €0,084 | €92,40 | €1108,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente Noordenveld
Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Roden aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor facetten als vindbaarheid en drukte. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.noordenveld.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Zero Emission.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Roden zijn 24/7 actief. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,230 – €0,610 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht onderzoek je de openbare laadstations in Roden. Op deze site vind je ook oplaadplekken en aanbieders in Zwagerbosch, Kollumerzwaag, Triemen, Veenklooster en Westergeest.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing kost +/- tussen de €1025 & €2375. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Eneco, NLE, Energiedirect, Essent en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 p/100 km. Belangrijk: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €9,50 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Roden monteert het als wallbox of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Roden zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service liggen rond de €900. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. De populaire elektrische auto’s in Roden kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Noordenveld verschaft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of de paal dichtbij jouw woning kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.noordenveld.nl.