De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Roderesch aan huis. Op basis van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Jaguar I-Pace EV320. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina bekijk je uitgebreide informatie over meerdere type laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €910.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Roderesch vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Noordenveld
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Roderesch
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van jouw EV zoals de BMW iX3 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Roderesch kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder check je tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Roderesch. Zie ook aanvullende informatie over Elektrische auto verzekering.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Roderesch kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie gaat via een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Roderesch. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. De meerwaarde van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Roderesch.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Roderesch vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €875 tot +/- €3375. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met extra functies als Hub/Satellite die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Roderesch. Soort laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €530- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €505- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €665- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €850- €1070
Top producten
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Alternatieven: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Roderesch variëren van €300 – €2050. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €3,00 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk ervaren leveranciers uit jouw gemeente.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1102 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde ramen we wat je kunt besparen. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roderesch):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €154,28 | €1851,36 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €52,90 | €634,75 |
Besparing | €0,092 | €101,38 | €1216,61 |
Laadpaal aanvragen gemeente Noordenveld
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Roderesch aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij aspecten zoals bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is beschikbaar gesteld op www.noordenveld.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Duurzame mobiliteit.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Roderesch zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten wisselen tussen de €0,275 en €0,600 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart vind jij de openbare laadstations in Roderesch. Check tevens oplaadplekken en verkooppunten in Lieveren, Roden, Zwagerbosch, Kollumerzwaag en Triemen.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een eigen laadpaal aan huis met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €875 & €2475. De totaalprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Budget energie, Essent, Engie, Energiedirect en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,70 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €10,30 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in je stroomkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Roderesch zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Roderesch kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €800. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. De gangbare elektrische auto’s in Roderesch kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Noordenveld biedt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.noordenveld.nl.