Laadpaal Roderwolde

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Roderwolde aan huis. Door middel van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Polestar 2 of jouw Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina bekijk je waardevolle informatie over populaire laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €925.
  • Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Roderwolde

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Audi e-tron GT is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Roderwolde kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Verder is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Op deze pagina vind je belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Roderwolde. Zie ook onze informatie over Duurzame mobiliteit.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Roderwolde kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Roderwolde. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadpaal aan huis?

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Roderwolde.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij lees jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Roderwolde vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 – €3050. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. In aanvulling hierop zijn er slimme laadpunten met speciale functies als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Roderwolde.

Type laadpaalVermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€510- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€550- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€685- €785
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€880- €995
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Populaire leveranciers

  1. EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Andere merken: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Roderwolde variëren van €340 en €1800. Dit wordt berekend aan de hand van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €4,00 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vergelijk goede specialisten uit jouw streek.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1107 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan checken we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roderwolde):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
SoortTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,110€121,77€1461,24
Elektrisch rijden€0,042€46,49€557,93
Besparing€0,068€75,28€903,31
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Noordenveld

Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Roderwolde aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle info kun je terugvinden op www.noordenveld.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Betrouwbare laadpassen.

Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)

Laadstations in Roderwolde zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten variëren tussen de €0,245 en €0,590 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht doorzoek je de openbare laadstations in Roderwolde. Doorzoek daarnaast laadzuilen en leveranciers in Foxwolde, Leutingewolde, Nieuw-Roden, Alteveer en Roderesch.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden roderwolde-9315

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor je personeel en relaties. Beschik je over een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal bij de woning incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €800 & €2500. De totale investering komt tot stand door het model laadzuil (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Essent, Budget energie, Energiedirect, Engie en Vandebron, PowerPeers, Oxxio, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,70 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,60 p/100 km. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Drenthe.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Roderwolde monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een montagepaal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Roderwolde zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten zijn circa €825. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste bekende elektrische auto’s in Roderwolde kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Noordenveld biedt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.noordenveld.nl.

Plaats een reactie