Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een eigen laadpaal in Marrum aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 e-tron en/of Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl check je praktische informatie over velerlei type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €985.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Marrum
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV als onder andere de CUPRA el-Born kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Marrum kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Op deze pagina delen we aantal belangrijke aandachtspunten ten aanzien van laadpaal laten installeren in Marrum. Of klik door voor meer informatie over Beste laadpassen.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Marrum installeren kan op 2 manieren. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Marrum. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Marrum.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Marrum vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €950 tot €3175. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast onderscheiden we slimme laadpunten met leuke snufjes als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Marrum. Laadpaal type Vermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €540- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €520- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €650- €755 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €855- €1010
Betrouwbare merken
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Marrum lopen uiteen tussen de €310 en +/- €2000. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,25 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk ervaren installateurs in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1133 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Marrum):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €164,29 | €1971,42 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €55,52 | €666,20 |
Besparing | €0,096 | €108,77 | €1305,22 |
Laadpaal aanvragen gemeente Noardeast-Fryslân
Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Marrum aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij aspecten zoals bereikbaarheid en drukte. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.noardeast-fryslan.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Goedkoopste laadpaal.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Marrum zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,275 – €0,585 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema doorzoek je de openbare laadstations in Marrum. Vind ook laadstations en leveranciers in Nij Altoenae, Alde Leie, Readtsjerk, Aldtsjerk en Mûnein.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €925 en €2375. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Engie, Essent, Energiedirect, NLE en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,10 p/100 km. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost circa €9,65 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe werkt de installatie?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Marrum zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De actuele modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Marrum kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan zijn zo’n €850. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Marrum beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Noardeast-Fryslân verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.noardeast-fryslan.nl.