Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Raard aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Mercedes EQV 300 Lang. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker ontdek je extra informatie over diverse laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Gratis rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €925.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Raard vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Noardeast-Fryslân
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen voor ondernemers
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Raard
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de BMW i4 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Raard kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een volle accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Raard. Zie ook aanvullende informatie over Laadpassen vergelijken.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Raard kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Raard. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarnaast ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Raard.
Enkel of dubbel laadstation
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Raard vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €550 – €3425. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast onderscheiden we slimme palen met speciale snufjes als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Raard. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €530- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €675- €760 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €855- €935
Betrouwbare merken
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Raard lopen uiteen tussen de €340 en €2150. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Heb ik een laadpas nodig?
Optioneel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €7,50 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk betrouwbare leveranciers uit jouw omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1033 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Raard):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €129,13 | €1549,50 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €46,49 | €557,82 |
Besparing | €0,080 | €82,64 | €991,68 |
Laadpaal aanvragen gemeente Noardeast-Fryslân
Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Raard aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken facetten als zichtbaarheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is beschikbaar op www.noardeast-fryslan.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Stekkers.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Raard zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten variëren tussen de €0,300 tot €0,595 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart check jij de openbare laadstations in Raard. Check tevens laadplekken en installateurs in Foudgum, Brantgum, Waaxens, Holwerd en Hiaure.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €825 – €2575. De definitieve prijs hangt af van het type laadpaal (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals NLE, Budget energie, Energiedirect, Engie, Essent en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,10 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €9,60 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Raard monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een montagepaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Raard kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen zo’n €800. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Raard kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Noardeast-Fryslân verstrekt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of de laadzuil nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.noardeast-fryslan.nl.