Laadpaal Zwagerbosch

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Zwagerbosch aan huis. D.m.v. jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge & Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website ontdek je extra informatie over meerdere soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €940.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zwagerbosch

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Mercedes EQA kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Zwagerbosch kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Verderop delen we handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Zwagerbosch. Zie ook aanvullende informatie over Bijtelling.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Zwagerbosch kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een vrijstaande paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Zwagerbosch. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Als laatste moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Tevens oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel is doorgaans toch praktischer. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Zwagerbosch.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Zwagerbosch vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €700 en €3325. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien zien we steeds meer slimme laadpunten met extra extra’s als Peak Shaving die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Zwagerbosch.

Soort laadstationLaadcapaciteitOplaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€540- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€505- €600
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€650- €755
3-fase laadpaal22 kW2 uur€870- €965
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zwagerbosch lopen uiteen tussen de €440 en ongeveer €2200. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementskosten laadpas
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €7,00 per maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vergelijk ervaren vakmannen uit jouw gemeente.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1099 km (maandelijks). Op basis daarvan verwachten we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zwagerbosch):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,125€137,38€1648,50
Elektrisch rijden€0,045€49,46€593,46
Besparing€0,080€87,92€1055,04
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Noardeast-Fryslân

Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Zwagerbosch aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor zaken als bereikbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details is terug te lezen op www.noardeast-fryslan.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Smart Charging.

Lijst met openbare laadpunten (november 2024)

Laadstations in Zwagerbosch zijn aanwezig. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten liggen tussen de €0,245 tot €0,580 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Zwagerbosch. Bekijk ook oplaadplekken en verkopers in Kollumerzwaag, Triemen, Veenklooster, Westergeest en Oudwoude.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zwagerbosch-9299

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal naast kantoor is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Beschik je over een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal aan huis kopen met daarbij de installatie kost tussen de €950 en €2200. Het tarief hangt vooral af van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Eneco, Budget energie, Engie, Essent en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,75 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een normale auto op benzine kost je al snel €10,35 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Zwagerbosch monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Zwagerbosch kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen circa €1075. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. De favoriete elektrische auto’s in Zwagerbosch kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Noardeast-Fryslân biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal in de buurt van jouw woning kan komen. Bekijk ook www.noardeast-fryslan.nl.

Plaats een reactie