De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Noordwijkerhout aan huis. Door middel van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure & Porsche Taycan Cross Turismo. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website zoek je extra informatie over velerlei laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkoper autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €960.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Noordwijkerhout vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Noordwijk
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Noordwijkerhout
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volkswagen ID.4 1st kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Noordwijkerhout kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Tevens is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina vind je tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Noordwijkerhout. Zie ook onze informatie over Laadpaal installatie.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Noordwijkerhout kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een stevige paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting draait op een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Noordwijkerhout. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Noordwijkerhout.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Men kan kiezen voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij lees jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Noordwijkerhout vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €700 tot +/- €3275. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens onderscheiden we slimme wallboxen en palen met toffe functies als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Noordwijkerhout. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €520- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €525- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €650- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €850- €1030
Goede leveranciers
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Noordwijkerhout variëren van €390 en €2050. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Hedendaags wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €6,00 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind goede verkooppunten in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1086 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we welke besparing er mogelijk is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Noordwijkerhout):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €124,89 | €1498,68 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €46,70 | €560,38 |
Besparing | €0,072 | €78,19 | €938,30 |
Laadpaal aanvragen gemeente Noordwijk
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Noordwijkerhout aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken variabelen als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke inwoner kan hier gebruik van maken. Updates en informatie kan je bekijken op www.noordwijk.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Private lease elektrische auto.
Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Noordwijkerhout zijn veel beschikbaar. Elke weggebruiker kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten variëren tussen de €0,230 – €0,610 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht bekijk jij de openbare laadstations in Noordwijkerhout. Check tevens laadstations en verkopers in De Zilk, Sassenheim, Lisserbroek, Kaag en Buitenkaag.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Beschik je over een bedrijfspand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal bij de woning met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €775 & €2175. De uiteindelijke kostprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, NLE, Essent, Eneco, Engie en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,75 p/100 km. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,25 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Noordwijkerhout plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Noordwijkerhout kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €875. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Noordwijkerhout hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Noordwijk heeft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil dichtbij jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.noordwijk.nl.