De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Oirschot aan huis. Via jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mini Electric en/of Tesla Model 3 Long Range Performance. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker tref je praktische informatie over velerlei soorten laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €920.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Oirschot
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de BMW iX3 kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Oirschot kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Verder is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hierbij bieden wij handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Oirschot. Of klik door voor meer informatie over Milieuvriendelijke EV.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Oirschot kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Oirschot. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast is het een strakker geheel en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Oirschot.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Oirschot vergelijken
De kosten van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €550 en €3000. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast onderscheiden we slimme opladers met extra mogelijkheden als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Oirschot. Type laadpaal Vermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €525- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €540- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €855- €965
Goede producten
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere merken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Oirschot variëren van €360 – €1900. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €2,50 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal de beste installateurs die werken in je omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1077 km (maandelijks). Hiermee begroten we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oirschot):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €156,17 | €1873,98 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €43,08 | €516,96 |
Besparing | €0,1050 | €113,09 | €1357,02 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oirschot
Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Oirschot aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als vindbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie is ook gepubliceerd op www.oirschot.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Oirschot kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven liggen tussen de €0,245 tot €0,565 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Oirschot. Vind ook oplaadpunten en aanbieders in Best, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Geldrop-Mierlo, Eindhoven en Heeze-Leende.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatie kost +/- tussen de €975 en €2575. Het tarief wordt bepaald door het type en model (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, NLE, Engie, Essent en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,40 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost circa €10,10 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Oirschot monteert het als wallbox of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Oirschot kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €1050. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Oirschot zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Oirschot verstrekt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.oirschot.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente