Laadpaal Beerta

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Beerta aan huis. Middels een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW iX3 of bijvoorbeeld de Tesla Model X Long Range Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal check je uitgebreide informatie over velerlei soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €980.
  • Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Beerta

Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een Audi Q4 Sportback e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Beerta kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Bovendien is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij vind je aantal belangrijke aandachtspunten ten aanzien van laadpaal laten installeren in Beerta. Zie ook aanvullende informatie over Laadpaal plaatsen.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Beerta kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil draait op een standaard 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Beerta. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Beerta.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Ideaal als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Beerta vergelijken

De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €950 en €3175. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zijn er allerlei slimme palen met mogelijkheden als voice of gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Beerta.

Type laadstationCapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€530- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€535- €620
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€675- €760
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€845- €1035
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende systemen

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Beerta schommelen tussen de € 310 en plus minus €1900. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,25 per maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vergelijk aangesloten verkooppunten uit jouw streek.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1120 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers begroten we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Beerta):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
TypeTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,105€117,60€1411,20
Elektrisch€0,041€45,92€551,04
Besparing€0,064€71,68€860,16
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Oldambt

Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Beerta aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en veiligheid. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Meer informatie is ook te lezen op www.gemeente-oldambt.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto prive rijden.

Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Beerta vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten wisselen tussen de €0,300 tot €0,590 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart onderzoek je de openbare laadstations in Beerta. Check tevens laadstations en verkopers in Blauwestad, Finsterwolde, Oostwold, Midwolda en Scheemda.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden beerta-9686

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor je personeel en relaties. Bezit je een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk kost tussen de €975 – €2425. Het tarief komt tot stand door het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Engie, NLE, Essent, Eneco en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,85 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €9,85 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.

Hoe werkt de installatie?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Beerta bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Beerta kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €925. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste favoriete elektrische auto’s in Beerta dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Oldambt verstrekt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.gemeente-oldambt.nl.

Plaats een reactie