Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een 100% eigen laadpaal in Nieuw Beerta aan huis. Met behulp van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volkswagen ID.4 1st en/of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker bekijk je handige informatie over diverse laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €900.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Nieuw Beerta
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Nieuw Beerta kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Evenzeer is het een stuk voordeliger dan bij een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij delen we belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Nieuw Beerta. Bekijk ook meer info over Aansluitingen.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Nieuw Beerta kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Houd rekening met hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Nieuw Beerta. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Als laatste is het zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Nieuw Beerta.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf bekijk je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Nieuw Beerta vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €700 tot €3150. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop zien we steeds meer slimme systemen met functies als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Nieuw Beerta. Type laadstation Laadvermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €535- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €680- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €850- €990
Goede systemen
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nieuw Beerta komen uit tussen de €430 tot €1975. De prijs wordt bepaald door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €4,50 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal erkende verkooppunten uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1121 kilometer op maandbasis. Hiermee berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nieuw Beerta):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €123,31 | €1479,72 |
Elektrisch | €0,042 | €47,08 | €564,98 |
Besparing | €0,068 | €76,23 | €914,74 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oldambt
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Nieuw Beerta aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Meer informatie kun je terugvinden op www.gemeente-oldambt.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Nieuw Beerta zien we steeds meer. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten bedragen tussen de €0,280 en €0,600 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje onderzoek jij de openbare laadstations in Nieuw Beerta. Check tevens laadplekken en installateurs in Beerta, Blauwestad, Finsterwolde, Oostwold en Midwolda.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Betreft het een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie kost +/- tussen de €775 – €2250. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Essent, NLE, Energiedirect, Engie en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,65 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost je al snel €9,70 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Groningen.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Nieuw Beerta zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Nieuw Beerta kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €1125. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Nieuw Beerta beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Oldambt biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of de paal vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.gemeente-oldambt.nl.